O duhovnosti ... v družini? Resno?
Zapis je bil prvotno objavljen na spletnem portalu casnik.si
Zadnje in najkrajše poglavje bi
mogel kdo označiti za manj pomembno. Zaradi mesta, ki ga zaseda v določeni
knjigi, ter zaradi dolžine v primerjavi z drugimi poglavji. Pa vendarle ni
tako, saj je zadnje poglavje morebiti najpomembnejše. Podobno zadnjemu delu
vzpona na goro, ko si že malce naveličan in ko se pojavi težnja po obupu. Zato
je tudi dobrodošlo, da je kratko, saj je cilj blizu, na dosegu roke. Zadnje
poglavje apostolske spodbude Radost
ljubezni nosi naslov Duhovnost v
družini. Slednja je pravzaprav podobna vzponu na goro. Vedno se da osvojiti
še kakšen vrh, vedno so tu novi izzivi, pa vendar je že sama pot del vzpona,
pot sama na sebi postavlja izziv. Tisto, kar je morebiti najpomembnejše, je to,
da duhovnost ni nekaj, kar bi bilo rezervirano za posvečene in tiste, ki so se
zaobljubili redovništvu. Duhovnost ni nekaj elitnega znotraj Cerkvene
skupnosti, samo za tiste, ki so »nekaj več«. Duhovno življenje in duhovnost sta
nekaj, kar naj bi živeli vsi skupaj. Žal je pomanjkanje konkretne duhovnosti
realno, ki jo je izrazil tudi naš dokument Pridite
in poglejte (PIP, t. 20). In na tem mestu moramo razbiti predstave o neki
oddaljeni duhovnosti, nedosegljivi mistiki, ki se jo mnogokrat ustrašijo laiki
in s tem družine.
Gospodova navzočnost prebiva v resnični, konkretni družini, z vsem
njenim trpljenjem, boji, radostmi in njenimi vsakdanjimi zadevami.[…] Duhovnost
družinskega življenja je sestavljena iz tisoč vsakdanjih in konkretnih dejanj.
V tej raznolikosti darov in srečanj, po katerih zori notranja povezanost, ima
Bog svoje bivališče. (AL 315)
Z vsem kar družina je, živi in
izraža Božjo navzočnost, duhovnost pa je najprvo življenje konkretnih dejanj,
ki se vsakodnevno odvijajo v družini. Seveda pa je pri tem pomembna zavest.
OZAVEŠČAVNJE
Ta ideja zavesti me spremlja že
nekaj časa, predvsem pod vplivom knjige K
izvirom prenove, oz. študije o izvajanju II. vatikanskega koncila, danes
sv. Janeza Pavla II., takrat krakovskega nadškofa Wojtyle. Veliko je namreč
govoril o zavesti in na slednjo opozarja tudi papež Frančišek. Malce daljši
citat razkriva, kako deluje zavest o trpljenju, smrti in vstajenju našega
Gospoda Jezusa Kristusa na družinsko življenje:
»Če družini uspe, da se osredotoči
na Kristusa, on povezuje in razsvetljuje celotno družinsko življenje.
Bolečine in bojazni doživlja družina v
povezanosti z Gospodovim križem in njegov objem omogoča, prenašati najhujše
trenutke. V grenkih dnevih se poveže z
zapuščenim Jezusom, kar lahko prepreči zlom družine. Tako družine postopno
z milostjo Svetega Duha preko zakonskega življenja uresničujejo svojo svetost,
tudi s tem, da se udeležujejo skrivnosti
Kristusovega križa, ki težave in trpljenje spreminja v daritev ljubezni. Z
druge strani družina doživlja trenutke veselja, počitka ali praznovanja in tudi
spolnost kot deležnost pri polnosti življenja v njegovem vstajenju. Zakonca z
različnimi dnevnimi opravili oblikujeta tisti duhovni prostor, v katerem je
mogoče izkusiti mistično navzočnost vstalega Gospoda.« (AL 317)
V družini v kateri je zavest o
Troedinem Bogu, v kateri je zavest o našem Odrešeniku Jezusu Kristusu, ki je za
nas trpel, umrl in vstal od mrtvih, v taki družini postane že samo družinsko
življenje na nek način izpoved vere. In izpoved vere, ki jo izgovorimo pri
nedeljskem in prazničnem bogoslužju postane prav zares izpoved: torej ne le kup
izgovorjenih besed pač pa izpoved o mojem življenju in delovanju Troedinega
Boga v njem.
MOLITEV
Seveda pa do zavesti ne bomo
prišli kar tako in čez noč. Papež zato poda prednostno sredstvo. Nič novega,
sicer, a kaj ko na stare reči pozabljamo, ko so stare reči tako staromodne,
tako izrinjene … Molitev v družini je
prednostno sredstvo za to, da to velikonočno vero izrazimo in okrepimo. (AL
318) Pa smo tam. Verjamem, da se bo marsikdo tu ustavil pri branju članka. Že
omenjeni PIP omenja kot rano življenja katoličana odsotnost molitve.
»Vsak dan lahko najdejo nekaj minut, da skupaj stojijo pred živim
Gospodom, mu povejo stvari, ki jim povzročajo skrbi, ga prosijo za tisto, kar
družina potrebuje, molijo za koga, ki preživlja težke trenutke, si od Boga
izprosijo pomoč, da bi mogli ljubiti, se mu zahvalijo za življenje in dobre
stvari ter od Device Marije izprosijo varstvo pod njenim materinskim plaščem.
Tako lahko trenutki molitve s preprostimi besedami naredijo veliko dobrega za
družino.« (AL 318)
Preprosta spodbuda, da z nekaj
besedami okrepimo duhovno življenje. S »križcem«, ki si ga naredimo na čelo,
preden se nekdo odpravi od doma. Ali pa z večerno molitvijo. Nikoli se ne bom
naveličal zapisovati besed, ki jih je veroučenka napisala pri molitvi za
svojega očeta, v 6. razredu: » … hvala
ti, ker si očka vsak večer vzame čas, da skupaj zmoliva … Dragi Bog, hvala ti
za očka!« V njeni zavesti je večerna molitev. In morebiti se bo zgubila, a
trdno verjamem, da se bo ob pravem času okrepila.
IN ŠE DVA PREPROSTA RECEPTA
Ker smo rekli, da ne bomo
zapletali družinske duhovnosti v nedosegljive višave, se mi zdita dragocena še
dva poudarka. Oba se skozi celotno spodbudo večkrat pojavita in sta pravzaprav
nekakšen »leitmotiv«, ne samo tega dokumenta pač pa pravzaprav tudi celotnega
pontifikata. Prvi je pogled, s katerim obdarjamo ljudi. In če smo iskreni, ti
pogledi velikokrat … da, tudi ubijajo. »Globoko
duhovno doživetje je, da na ljubljenega človeka gledamo z Božjimi očmi in v
njem prepoznavamo Kristusa.«(AL 323) Nameniti lep pogled je hkrati težka, a
povsem preprosta duhovna šola, v katero smo, želimo ali ne, vpisani vsi
kristjani. Druga naloga je prav tako lahka:
»Po nagibu Svetega Duha družina ne le sprejema življenje, ko ga spočne
v svojem naročju, temveč tudi tako, da se odpre, gre iz sebe, da bi svoje dobro
širila med druge, da bi zanje skrbela in iskala njihovo srečo. To odpiranje se
izraža posebno z gostoljubjem, h kateremu vabi in spodbuja Božja beseda: 'Gostoljubnosti
ne pozabite. V tej so namreč nekateri, ne da bi vedeli, pogostili angele.' (Heb
13,2).« (AL 324) Mi jih bomo, angele namreč, kajpak pogostili vede. Saj jih
bomo v goste sprejeli z ljubeznivim pogledom, s Kristusovim pogledom.
PREPROSTO, SMO NA POTI
Kolikor so stvari preproste in
dosegljive, so vendarle včasih oddaljene kot vrh gore na začetku poti. A važna
je pot, ki jo skupaj hodimo. Ravno ta pot nam bo pomagala, da okrepimo zavest,
s tem pa tudi zaživimo poglobljeno duhovno življenje. Letošnje pastoralno leto
z naslovom Prenos vere v družini pred
nas postavlja te izzive, ki jih najdemo v devetem poglavju posinodalne
spodbude. Vsak od nas, tudi tisti, ki ne veruje, je povabljen, da tem spodbudam
prisluhne. Družba ljubeznivega pogleda in gostoljubnosti je morebiti res
utopična, pa vendar ne povsem nerealna. Preprosto, zares, a vendar, smo na
poti.
Komentarji
Objavite komentar