Malce nerganja
Prispevek je bil prvotno objavljen na spletnem portalu casnik.si.
[…P]astoralne delavce bo morda bolj zanimalo
šesto poglavje … (AL 7). Ker je eden mojih službenih nazivov pastoralni asistent, me bo morda šesto
poglavje res bolj zanimalo. Po pravici povem, da me pravzaprav niti ni toliko,
kot bi človek od pastoralnega asistenta pričakoval.
Ali pa raje rečemo, kot bi sam od sebe pričakoval, kajti od pastoralnega asistenta, sploh tistega,
ki uči verouk, ljudje marsikaj pričakujejo in to se najbolj pokaže ob koncu
šolskega leta, ko bi moral vsem postati
vse (1 Kor 19, 22), da bi jih, za razliko od Pavla (pr. t.), ne rešil zgolj
nekaj, pač pa vse. Ampak to je že druga zgodba. Ima pa prvotna zgodba začetek
ravno tu, pri drugi zgodbi. Ker ne morem
postati vsem vse oz. se to zgolj trudim, ker imam merilo, da moram »rešiti«
(zgolj ohranjam Pavlovo dikcijo) vse, ne zgolj nekaj, postanem nergajoči
asistent. Nerganje vsevprek mi gre pač bolje od rok (oziroma ust), če že drugje
ne, znam tu nergati vse in vse (po smislu koga ali kaj). Zato je
imel papež pravzaprav prav, šesto poglavje Radosti
ljubezni, ki nosi naslov Nekaj
pastoralnih perspektiv, me bo zgolj morda v resnici zanimalo. Pred tem, bom
raje malce po-nergal.
Orisati
na splošno
Seveda
si želim najprej (in pri tem nisem osamljen primer, pa najsi bodi med pastoralnimi
asistenti, duhovniki oz. med vsem pastoralnim življem), da bi papež konkretno,
jasno, za vsako situacijo predvidel odgovor, v smislu Zakonika Cerkvenega
prava, bi lahko naredili nekakšen Zakonik pastoralnega prava oz. udejstvovanja,
kjer bi bilo po paragrafih točno določeno, kaj in kako, kdaj in zakaj bomo
naredili, povedali itd. Verjemite mi, odličen pastoralni asistent bi postal. Za
časa bogoslovja sem se rad skrival za Zakonik (pa ga še niti obravnavali nismo
na fakulteti!) in tudi za tovrstnim bi se rad skril. Papež pa: »Nimam namena predložiti celotne družinske
pastorale, rad pa bi načel vprašanje, kako se odzvati na nekatere velike
pastoralne izzive.« (AL 199) In še prej:
»Sinodalne razprave so nas
pripeljale k razvijanju novih pastoralnih metod. Poskusil jih bom zdaj orisati
na splošno. Naloga različnih občestev je, da izdelajo predloge, ki bodo
učinkovitejši in močneje usmerjeni v prakso.« (pr. t.)
In
če kaj, je papež dobro načel vprašanje. Mučilo je in še muči nergajočega
asistenta, kaj pomeni biti pastoralni asistent. Pa da ne bomo preveč o tem
asistentu. Saj si ti tudi v tej zgodbi, če si krščen in če tale zapis iskreno
bereš. »Najpomembnejšo vlogo v družinski
pastorali ima župnija, ki je družina družin, v kateri se prispevki malih
občestev, gibanj in cerkvenih združenj medsebojno usklajujejo.« (AL 202) V
župniji smo družina družin in hodimo skupaj, se usklajujemo …
Statistična
in prižnična Cerkev
Na
eni izmed župnij sem se tako v letošnjem letu srečal z vsemi starši
veroučencev. Recimo, da me je, takrat še ne nergajočega, nagovoril papež:
»Da bi mogle biti družine vedno
bolj dejavni subjekti družinske pastorale, je potrebno oznanjevalno in
katehetsko prizadevanje, ki je usmerjeno v notranjost družine in jim v tem
smislu nudi orientacijo.« (AL 200) Seveda sem ti od teh
srečanj obetal ne vem kaj vse. Morebiti, da se bo, tako kot takrat v Jeruzalemu,
spreobrnilo in življenje spremenilo tri tisoč Judov (Apd 2,41). No, moje besede
niso bile tako plodne kot Petrove po binkoštih in tudi zato sem se kaj kmalu
prelevil v nergajočega asistenta. Kot se mnogokrat, ko imam pri verouku
občutek, da se vse besede zgolj zaletavajo v tisto belo steno tam zadaj in se
vračajo zgolj v moja ušesa, vmes pa ne naletijo na nič, na kar bi se lahko
prijele. A vse vendarle ni tako zaman. Nek veroučenec mi je letos rekel, da on
moli s tremi besedami (prosim, hvala, oprosti) vsak večer, kot sem nekoč
predlagal. No, ni tri tisoč, eden je. Za nergajočega asistenta premalo,
vsekakor. Za statistiko nično, definitivno.
Po
drugi strani pa se bojujem s podobo prižnične Cerkve. Moja skovanka, ki ni
najlepša, se mi pa zdi, da lepo opiše s prstom žugajočega na prižnici stoječega
pridigarja, ki pridiga o grehu in pokori, ki udarja vsevprek. Kar ne pomeni, da
ne smemo govoriti o grehu in pokori. A prižnica je res daleč od ljudi. Tam
zgoraj je, medtem ko sem jaz tu spodaj. Oziroma bolje rečeno kot nergajoči asistent
nergam tam zgoraj … Spodaj pa so ljudje, ki naj bi jim bil na voljo. »Ne smemo obtičati pri oznanjevanju, ki ni
povezano s stvarnimi problemi ljudi.« (AL 201) Radi imamo to podobo Cerkve,
ker je tako varna, ker se nam tam zgoraj ni potrebno ukvarjati z realnostjo
spodaj. Po drugi strani imam večkrat občutek, da imajo tudi spodaj radi, da
»jih pustimo na miru«. Starši so bili presenečeni, ko sem jih klical na
pogovor. Še bolj, ko smo se pogovarjali o veri (pričakovali so pogovor o
ocenah, nalogah itd.). Pogovarjali smo se, kako je Kristus navzoč v našem
konkretnem življenju. Sinodalni očetje citirajo papeža (ki citira sinodalne očete
...) »Zato
podčrtujejo: Potrebno je, da ljudje doživljajo, da je evangelij družine tisto
veselje, ki ‘napolnjuje srce in celotno življenje ljudi’, ker smo v Kristusu
odrešeni ‘greha, žalosti, notranje praznine in osamljenosti’« (AL
200) No, vsaj poskusili smo se temu približati.
Pa
po-nergajmo še malce čez papeža
Ob
vsem nerganju je najbolj priročno nergati ravno čez papeža. Smo na varni
razdalji nekaj stotih kilometrov, smo tudi na varni hierarhični razdalji.
Nerganje nekega pastoralnega asistenta papeža zanima ravno toliko kot zanima
predsednika vlade nerganje nekega delavca tam nekje za šankom. No, slednje
sicer ni čisto res. Ker papež rad prisluhne (Mar ni zato razposlal pred in med
sinodo po svetu vprašalnikov?). Ne vem sicer, koliko s(m)o mu všeč nergači, pa
vendar.
Celotno
šesto poglavje nudi veliko možnosti za nerganje (kot seveda tudi za pastoralno
udejstvovanje). Nisem jih želel posebej predstavljati, saj sem se tudi vsebini
posameznih členov poglavja nalašč izogibal. Mimo ene točke pa vendarle ne
morem. »Treba je priznati, da so primeri,
v katerih je ločitev neizogibna.« (AL 241) Kakšen papež, ki reče, da je v
nekaterih primerih ločitev neizogibna?! Marsikdo me bo čudno pogledal, marsikdo
si bo pilatovsko umil roke, marsikdo se bo Petrovsko zaklinjal, da se tudi on
strinja s papežem, medtem ko v ozadju že poje petelin. Vem, ker sem doživel, ko
žene, ki je zapustila moža, ni razumela lastna družina, marsikateri prijatelj,
zgolj župnik je bil tista oseba, ki ji je prisluhnil, jo slišal in podprl. Ker
je bil primer, ko je bila ločitev neizogibna. A ne v očeh, ker to se pač ne
spodobi. In so nergali. Ker je laže nergati čez župnika, čez papeža in v prvi
vrsti čez njo.
Ustvarjalne
»počitnice«
Pastoralni
delavci ne gremo na počitnice. In pastoralni delavci smo vsi. Nekaj vrstic pred
tistim Pavlovim vsem sem postal vse namreč
beremo: »Kajti gorje meni, če evangelija
ne bi oznanjal!« (1 Kor 9,16) Kolikor pač že so počitnice, gre za
ustvarjalni proces, kako in na kakšen način bomo postali vsem vse v novem pastoralnem letu. Šesto poglavje ne vsebuje zgolj nekaj pastoralnih perspektiv, pač pa kar veliko. Ker sem za nek
prejšnji članek slišal, da gre za dober povzetek Radosti ljubezni, sem se tega povzetka tokrat načrtno izogibal.
Želel pa sem prikazati, da četudi ne moremo postati vse vsem, eno stvar zagotovo lahko pustimo na počitnicah, da bomo
res prava misijonarsko spreobrnjena
(AL 201) Cerkev, in sicer: nerganje.
Komentarji
Objavite komentar